loading...
فروش خدمات باغبانی
نهال بازدید : 1986 جمعه 18 تیر 1395 نظرات (0)

آموزش آماده سازي زمين

عمليات را طبق نقشه انجام میدهیم . چنانچه سيستم آبياري غرقابي مدنظر باشد بايستي شيب نهائي زمين به حدود 2-1 درصد برسد. اگر در محل كاشت با توجه به نتايج، عمليات اصلاحي لازم باشد، در آن صورت ممكن است در نوار محل كاشت ،گچ، يا گوگرد و كود حيواني پوسيده را به خاك اضافه كرده و سپس كاشت نهال را انجام داد.

لازم به ذكر است جهت اصلاح خاك (درصورتيكه PH خاك بالاتر از 5/7 يا 8 باشد)، با اندازه‍ گيري سديم قابل تبادل و با در نظر گرفتن مقدار بهينه آن، مقدار گچ و يا گوگرد لازم در هر هكتار را محاسبه و به زمين داده شود. البته بايد در نظر داشت كه آثار اين اصلاح خاك در طولاني مدت و حداقل 2 تا 4 سال بعد بروز كرده و مشاهده خواهد شد. درصورتي‍كه كود حيواني مورد استفاده كاملاً پوسيده شده و عاري از بذرهاي علف‍هاي هرز باشد مي ‍توان آن را در نوار محل كاشت نهال ريخته و گوگرد را نيز به آن اضافه نمود.

لازم است تاكيد شود دادن گچ به تنهايي، مي‍تواند خاك را اصلاح كند ولي دادن گو‍گرد بدون كود حيواني هيچ فايده‍اي برآن مترتب نيست. پس از انجام عمليات فوق در صورتي كه آبياري به روش غرقابي انجام مي‍ شود بايد در زمان كاشت نكات زير را در نظرگرفت :

حد مجاز شوري براي پسته 8 ميلي موس برسانتي متر (دسي زيمنس برمتر) مي‍ باشد، البته شوري بيش از آن موجب خشكيدن نهال و يا خسارت به آن مي ‍شود. در اراضي بكر بايد قبل از كشت و يا توام با كاشت پسته در سال‍هاي اوليه، بمنظور كاهش شوري خاك عملياتي مثل زراعت جو و امثال آن انجام گيرد تا بدينوسيله با آبياري‍هاي مرتب و با دور‍كم، شوري خاك كاهش يافته و به حد مجاز نزديك شود و گرنه خشكيدن تعدادي نهال در هر آبياري، اجتناب ناپذير خواهد بود.كاشت نهال و يا بذر خصوصاً در مناطقي كه منابع آب وخاك شور است، نبايد در داغ آب و نوك پشته‍ ها انجام شود و بهتراست محل كاشت كمي پايين‍تر از محل داغ آب انتخاب شود. اگر قبلاً نهال در وسط پشته كشت شده باشد، توصيه مي‍شود به مرور از حالت جوي و پشته درآمده و به كرتي تبديل شوند و خاك اطراف طوقه‍ ها برداشته شود.

در صورتي‍كه كاشت پسته در اراضي بسيار شور و يا شور قليا و سديمي، مد‍نظر مي ‍باشد به جاي جوي و پشته، نواري به عرض حداقل يك متر و با عمق مناسب (جهت آبگيري به حجم كافي) ايجاد شده و نهال درست در وسط اين نوار كشت شود (شكل نوار مستطيل بوده و با عممق مربوطه، درحقيقت مكعب مستطيلي است كه در كف و روي زمين آن نهال ها كاشته مي ‍شوند.)

در برخي موارد استثنايي، دادن خاك رس به اراضي بسيار شني و يا اضافه كردن به اراضي رسي، با اطمينان از شور نبودن شن و يا رس اضافه شده توصيه مي ‍شود.

شخم زدن و ديسك كردن :

عمليات شخم به منظور زير‍و‍ رو كردن خاك و از بين بردن علف‍هاي هرز و عمليات ديسك زدن به منظور خرد‍كردن كلوخ‍ها و جمع‍آوري علف‍هاي هرز انجام مي شود. گاهي چنانچه بافت خاك نامناسب بوده و نياز به اضافه كردن مواد اصلاحي باشد، اين مواد قبل از شخم و ديسكت زدن به خاك اضافه شده و سپس اين عمليات انجام مي‍ گيرد.

 

ايجاد نوارهاي بادشكن:

  با‍توجه به وضعيت اقليمي و در صورت وجود بادهاي شديد، طوفاني و حركت شن‍هاي روان در منطقه بايستي در اطراف مزرعه نوار‍هاي بادشكني از درختان مناسب (با ارتفاع بالا) و عمود برجهت باد ايجاد گردند تعداد نوارها به نوع گياهان انتخاب شده بستگي دارد. ضمناً گياهان انتخاب شده نبايد ميزبان مشتركي براي آفات و بيماري‍هاي پسته باشند.

درختان گز، سنجد، سرو، كاج و حتي درختان پسته نر بادشكن‍هاي مناسبي هستند.

 

تولید و توزیع مرغوبترین نهال های اصلاح شده پیوندی
و زیباترین گیاهان آپارتمانی
تولید و عرضه نهال :

آووکادو پرتقال نارنگی هلو  شلیل  الو  زردالو  سیب  گلابی  گیلاس  آلبالو  گوجه سبز  خرمالو
در رقمهای مختلف ایرانی و خارجی
ودرختان غیر مثمر

نهالستان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 491
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 428
  • آی پی دیروز : 255
  • بازدید امروز : 962
  • باردید دیروز : 1,178
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 5,510
  • بازدید ماه : 16,216
  • بازدید سال : 89,002
  • بازدید کلی : 3,168,899