loading...
فروش خدمات باغبانی
نهال بازدید : 2144 شنبه 23 مرداد 1395 نظرات (0)

اطلاعات کامل انبه

تاریخچه

 

در فارسی به این میوه انبه گفته می‌شود و اعراب آن را انبج خوانده‌اند. در کتب قدیمیموانبهنیز ذکر شده است. زادگاه اولیه انبههندوستان و نواحی استوایی است و اکنون در بلوچستان نیز می‌روید. در نواحی استواییدرخت انبه چندین بار در سال بار می‌دهد. نام این میوه را در Vedas آیین هندو که 4000سال قبل از میلاد نوشته شده به نام غذای خدایان می‌توان یافت. نام این میوه ازواژه man-kay گرفته شده که این کلمه هنگام کشف هند غربی توسط پرتقالیان به صورت manga تغییر یافت.

 

محلهای کاشت

 

امروزه انبه به عنوان یک درخت میوه در مناطق گرم استوایی و آبو هوای نیمه حاره‌ای در شمال ، جنوب و مرکز آمریکا ، کارائیب ، جنوب و مرکز آفریقا، فیلیپین و استرالیا به مقدار زیادی کشت می‌شود. رایج‌ترین گونه انبه در کشور هند Alphonso است که به نام شاه انبه معروف هستند، گفته می‌شود. این میوه به راحتی پرورش یافته و اکنون بیش از 1000 گونه انبه یافت می‌شود.

 

خواص انبه

 

اعتقاد بر این است که انبه‌ها موجب آرامش روده‌ها در هضم می‌شوند. در کشور هند از انبه برای جلوگیری از خونریزی ، تقویت قلب ومنفعتهای مغزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به سببآهنفراوان در انبه ، از آنبرای درمانکمخونیبهـــره می‌برند. انبه حاوی اوروشیول است اگرچه مقدار آن بسیار کمتر ازپیچک سمی می‌باشد. بعضی افراد در اثر لمس پوست یا شیره آن دچار التهاب پوست شده‌اند. از میوه و پوست انبه علاوه بر ترشی و مربا عصاره‌ای می‌سازند که دارای اثرات قابض است.

غرغره این عصاره ، مخلوط با کمی آب جهت درد گلو و اورام لوزتین بکار می‌رود. پوست انبه دارای 15 تا 18 تانن است و یک قاشق چایخوری کوبیده آن دو مرتبه در روز برای معالجه اسهال کافی است. صمغ این درخت کمی در آب حل می‌شود و از انواع صمغ عربی است. میوه انبهابتدا گس و بعد ترش می‌شود و در اثر زیاد ماندن در روی درخت ، کم‌کم شیرین می‌شود. میوه انبه بوی خوشی شبیه انبر دارد. مقوی جسم و روح و اعضایدستگاه گوارشاست. کلیه و مثانهرا تقویت می‌کند.


روشهای خوردن انبـــــــه

انبه‌ها عموما بسیار آبدارند و خوردن آنها بسیارکثیف کننده می‌باشد. بنابراین انبه‌هایی که به مناطق معتدله صادر می‌شوند همانندبیشتر میوه‌های گرمسیری به صورت نیمه رسیده چیده می‌شوند. اگرچه آنها تولید کنندهاتیلن هستند و در طول حمل و نقل می‌رسند، به ندرت به اندازه نوع تازه دارای آب یاطعم هستند. انبه رسیده دارای پوست نارنجی ، زرد یا مایل به قرمز می‌باشند. برایاینکه انبه پس از خرید همچنان به رسیدن ادامه دهد لازم است در جای خنک و تاریک ولینه در یخچال انبار شود. یخچال جریان رسیدن انبه را به تاخیر خواهد انداخت. یک راهساده برای خوردن انبه‌ای درشت ، طبق روال آن استفاده از چاقو است

.

در آغازقسمت پوست را جدا نموده سپس آن‌را تقسیم کرده و با چاقو تکه‌های کوچک آنرا بخورید. قسمتهای بیشتری از پوست را جدا کنید تا به مقدار بیشتری از گوشت میوه دسترسی پیداکنید. وقتی آخرین قسمت را می‌خورید، یعنی زمانی که پوست دیگری در میوه براینگهداشتن وجود ندارد منتظر خیس شدن دستهایتان باشید. در مکزیک و گواتمالا برشهایانبه را با پودر فلفل قرمز و یا نمک می‌خورند. در هندوستان انبه کال را با پودرفلفل قرمز و یا نمک می‌خورند. در فیلیپین انبه کال را با نوعی رب شور به نام bagoong که از ماهی یا میگو تهیه می‌شود می‌خورند.

 
تولید و توزیع مرغوبترین نهال های اصلاح شده پیوندی
و زیباترین گیاهان آپارتمانی
تولید و عرضه نهال :

کیوی آووکادو هلو  شلیل  الو  زردالو  سیب  گلابی  گیلاس  آلبالو  گوجه سبز  خرمالو و...
در رقمهای مختلف ایرانی و خارجی
ودرختان غیر مثمر

نهالستان

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 491
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 114
  • آی پی دیروز : 255
  • بازدید امروز : 234
  • باردید دیروز : 1,178
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 4,782
  • بازدید ماه : 15,488
  • بازدید سال : 88,274
  • بازدید کلی : 3,168,171