loading...
فروش خدمات باغبانی
نهال بازدید : 2340 پنجشنبه 17 تیر 1395 نظرات (0)

اطلاعات کاج مطبق

كاج مطبق

نام علمي Araucaric excelsa

 

فارسي  اصيل:كُپي ناژ (كپي=ميمون ناژ=كاج)اشاره به معني ريشه نام لاتين آن

 

فارسي رايج:كاج مطبق

 

نام انگليسي:Norfolk Island

 

گياهی است سوزني برگ زيبا و از خانواده آراكرياسه با شاخه هاي مطبق موطن اصلي جزيره نور فولك استراليا رشد آن در محيط طبيعي زياد و لي در آپارتمان به كندي رشد مينمايد و حداكثر 150 سانتيمتر ميرسد . احتياج شديدي به اكسيژن فراوان دارد ودر جه حرارت  بالا را تحمل نميكند گياهاني كه از طريق كاشت بذر بدست آمده اند شاخه هايي بيمار و نامنظم توليد مي نمايد و بهتر است رجهت ازدياد آن از قلمه هاي جوانه هاي انتهايي استفاده گردد( در بخش مورفولوژی توضیح داده شده)

کاج مُطَبَّق نوعی کاجی سوزنی است با نام علمی

Araucaria heterophylla.

کاج مطبق از خانواده مطبقیان است. از گران قیمت ترین درختچه های تزئینی و گیاهان آپارتمانی بسیار لوکس است. علت گران قیمت بودن آن تکثیر مشکل و رشد بطئی آن است

Araucaria heterophylla

Araucaric excelsa

گیاهی است سوزنی برگ و زیبا و از خانواده آراکریاسه با شاخه‌های مطبق، موطن اصلی آن جزیره نور فولک استرالیا است. رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد مینماید احتیاج به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی‌کند 

نیاز های کاج مُطَبَّق

نور:اگرچه سایه را تحمل می‌‌کند ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید البته قابلیت نگهداری در آفتاب را نیز دارد که بهتر است در بهار و تابستان آن را در خارج از آپارتمان نگهداری کنید. در نور کامل بدون تابش آفتاب سبزتر میماند ولی در آفتاب بهتر رشد می‌‌کند. هر چند وقت یکبار آن را 180 درجه بچرخانید تا به طرف نور منحرف نشود در تابستان از تابش نور مستقيم آفتاب به آن جلو گيري كنيد:اگر چه سايه را تحمل مينمايد ولي نزديك به پنجره با نور ملايم نگهداري كنيد در بهار و تابستان هر هفته يكبار 80 در جه آنرا بچرخانيد در غير اين صورت گياه بطرف نور حرکت کرده و شكل طبيعي خور را از دست مي دهد.ویا میتوانید از لامپ قرمز در شب  از این چرخش جلوگیری نمایید.

دما: قابلیت تحمل گرما تا 40 درجه سانتی گراد را دارد ولی به هیچ وجه تحمل یخبندان را ندارد حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان 5 درجه سانتيگرادو حداكثر  در تابستان 16 درجه سانتيگراد در صورت امكان بهتر است در تابستان بيرون از اتاق نگهداري شود.

آبياري: در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان در 7 تا 10 روز یکبار آبیاری نما یید خاک را همیشه مرطوب نگهدارید می توانید در تابستان هفته اي دوبار و در زمستان هر هفت تا در روز يكبار آبياري كافي است خاك را هميشه مرطوب نگهداريد.در صورت امكان از آب سبك بدون املاح(آب جوشيده) استفاده گردد.

رطوبت:هفتهاي يكبار در زمستان و هفته اي دوبار در تابستان احتياج به غبار پاشي با آبفشان دارد.

تغذيه:با شروع فصل رشد(بهار و تابستان)جهت تغذيه مصنوعي از كود محلول در آب استفاده كنيد بعلت نياز كم اين گياه به تغذيه مصنوعي نصف آن مقداري كه روي بسته توصيه شده است كافي است.

خاك مناسب:خاك مورد نياط اين گياه كمپوست سبك است. خاک را سبک تهیه نمایید مخلوطی از دو قسمت خاک و سه قسمت برگ پوسیده برای این گیاه مناسب است

تعويض گلدان :قبل از اينكه ارتفاع گياه به يك متر برسد هر سال گلدان را بايك در جه بزرگتر تعويض نمايي پس از آن خاكهاي سطح گلدان را با آرامي خارج و با خاك كمپوست نو تعويض نماييد.

تميز نمودن برگها:غبار پاشي با آبفشان در اين خصوص كافي است از مواد براق كننده شيميايي استفاده نكنيد.

تكثير:ريشه دار نمودن قلمه و كاشت بذر (پايه های بذري داراي طبقه هاي نامنظم هستند) تکثیر کاج مطبق در خانه بسیار مشکل و تقریبا ناممکن است. برای تکثیر از بذر یا قلمه استفاده می‌‌شود که البته قلمه باید از انتها ی ساقه گیاه باشد در غیر اینصورت گیاه حاصل کج در می‌‌آید.

نکته :  نور کم , آبیاری نامناسب, رطوبت پایین, تغذیه نادرست و سرما یا گرمای بیش از حد و آفات و بیماریهای گیاهی همه و همه باعث برگهای نازک و آویزان می شود

نكته عمومي

جهت جلوگيري از عبور نور و رشد جلبك در اطراف ريشه گلدانهاي تيره رنگ را انتخاب كنيد.

رشد كاج مطبق بسيار كند و هر سال يك طبقه و يا حداكثر دو طبقه بر طبقات خود مي افزايد زيبايي اين گياه در داشتن برگهاي سوزني شفافدر طبقات و محيط جانبي تنه اصلي است براي اين منظور سعي كنيد از دستمالي كردن برگهاي سوزني و استفاده ازمواد براق كننده جلوگيري و با آب فشان رطوبت گياه را تامين نماييد.

عوارض و در مان

1.شاخه هاي باريك و علفي هستند:تغذيه مصنوعي تجويز مي گرددميزان مواد غذايي را دو برابر كنيد.

2.برگهي سوزني زرد و قهوه اي شده و مي ريزند:هوا گرم و خشك است گلدان را به محل خنك تر با اكسيژن فراوان منتقل كنيد آبياري و آبفشاني را فراموش نفرماييد.

3.حشرات ريز سبز رنگ روي برگهاي سوزني ظاهر و برگها چسبناك شده اند:هر 14 روز يكبار با يك سم حشره كش نفوذي سیستمیک ) مثل مالاتیون اکامت وغیره طبق دستور سمپاشي نماييد تا علايم بر طرف گردند.

4.شاخه ها بطرف پايين خم شده اند :هوا خيلي سرد است گياه را به محل گرمتري منتقل نماييد

5.برگهاي شاخه هاي پايين مي ريزند:گياه پير شده است اگر تاريكي زياد باشد گياه را به محل روشن تر انتقال دهيد و شاخه هاي خشك شده را با چاقو و يا قيچي تيز حذف نماييد.

6.برگها سبز هستند ولي مي ريزند:آبياري زياد از اندازه باعث اين عارضه است آبياري را متوقف كنيد تا سطح خشك شود سپس آبياري را با ميزان كمتر انجام دهيد .

7.برگها متمايل به سفيدي هستند :اشعه مستقيم آفتاب مخصوصا از پشت شيشه عامل آن است گياه را به محلي با نور غير مستقيم انتقال دهيد.

8.زخمهاي سفيد پنبه اي شكل و سفيد رنگ در قاعده برگها تشكيل شده است:حشره آفت باعث اين نارسايي است هر 14 روز يكبار با سم حشره كش طبق دستور سمپاشي كنيد و يا با پنبه آغشته محلول به سم روي شاخه بماليد.

9.رشد گياه متوقف شده است:ريشه ها را بازديد كنيد اگر متراكم شده ان زمان تعويض گلدان فرارسيده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 491
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 342
  • آی پی دیروز : 255
  • بازدید امروز : 842
  • باردید دیروز : 1,178
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 5,390
  • بازدید ماه : 16,096
  • بازدید سال : 88,882
  • بازدید کلی : 3,168,779