loading...
فروش خدمات باغبانی
نهال بازدید : 2379 چهارشنبه 14 بهمن 1394 نظرات (0)

 اطلاعات کامل پسته

ارزش اقتصادي

پسته به عنوان يك محصول استراتژيك جايگاه خاصي را در بين توليدات دارا مي باشد. اين محصول بخش عمده اي از صادرات غيرنفتي را تشكيل مي ‍دهد . درشرايط كنوني حدود 55 درصد از توليد و بيش از 60 درصد از صادرات جهاني پسته در اختيار كشور ما بوده و درآمد ارزي حاصل از صادرات پسته بيش از 400 ميليون دلار مي باشد.

سطح زير كشت :

درحال حاضر سطح زير كشت پسته در ايران بيش از 360,000 هكتار مي باشد كه استان كرمان با مجموع بيش از 270,000 هكتار باغ هاي بارور و غير بارور،77  درصد محصول كل كشور را توليد و به عنوان مهمترين منطقه پسته كاري ايران و دنيا محسوب مي ‍شود . ضمناً ساير استان‍هاي پسته خيز عبارتند از : يزد، خراسان، فارس، سمنان، سيستان و بلوچستان،  قزوين، مركزي، اصفهان و قم مي ‍باشند كه بيش از 90,000 هكتار سطح زيركشت باقيمانده را به خود اختصاص می دهند.

ارزش غذائي :

دانش امروز برتري‍هاي پسته را از پاره اي جهات بر بسياري از خوراكي‍هاي مقوي و مغذي از جمله خاويار، ميگو، گوشت قرمزو سفيد و .... را به اثبات رسانيده است.

جدول زير مواد و عناصر موجود در 100 گرم مغز پسته را نشان مي‍دهد:

آب

پروتئين

چربي

هيدرات هاي كربن

فيبر

عناصر معدني

6/5 گرم

8/19 گرم

5/53 گرم

2/16 گرم

½ گرم

8/2 گرم

فسفر

كلسيم

أهن

پتاسيم

منيزيم

430 ميلي‍گرم

140 ميلي‍گرم

7/7 ميلي‍گرم

972 ميلي‍گرم

150 ميلي‍گرم

 

 

مقدار انرژي حاصل از 100 گرم مغز پسته حدوداً 626 كيلو كالري مي‍باشد.

گیاه شناسی پسته 

درخت پسته از 9- 7 سالگی به بار می‌نشیند و می تواند دمای 45 درجه بالای صفر و 25 درجه زیرصفر را تحمل کند. این گیاه در برابر خشکی و کم آبی مقاوم نیز است. از میان گونه‌های مختلف پسته، تنها گونه‌های پسته اهلی، چاتلانقوش، گلخونک و بنه در ایران تولید می‌شود.

خاک مطلوب پسته

بهترین خاکها برای کاشت درخت پسته خاکهای لیمونی سبک یعنی شن و رس می‌باشد. در اراضی سبک مصرف کود برای برداشت رضایت بخش است ولی در اراضی رسی سنگین که رطوبت را به مقدار زیاد و برای مدتی طولاتی در خود نگاه می‌دارد کاشت این گیاه نتیجه رضایت بخشی نمی‌دهد و مقدار محصول چندان قابل توجه نخواهد بود. درخت پسته تا اندازه‌ای تحمل شوری خاک را می‌کند

اب وهوای مطلوب

درخت پسته به سرمای شدید زمستان و گرمای زیاد تابستان هر دو مقاوم است. درخت پسته با هوا و زمین مرطوب سازگاری ندارد. رطوبت زیاد در زمین باعث تولید بیماری صمغ و پوسیدگی یقه درخت می‌شود که به تدریج درخت را ضعیف و بالاخره خشک می‌کند. درخت پسته به کم آبی و خشکی مقاومت زیاد نشان می‌دهد بطوری که درختان کهن را می‌توان بدون آبیاری بر مدت خیلی طولانی (شاید چند ده سال) زنده نگاه داشت.

کود مخصوص پسته

درخت پسته احتیاج به کود فراوان دارد و کود دامی به تنهایی نمی‌تواند رفع احتیاجات درخت پسته را از حیث مواد غذایی برای محصول زیاد بکند. لذا باید علاوه بر کود دامی از کودهای شیمیایی نیز استفاده کرد. کود دامی را پاییز به درخت می‌دهند و کود شیمیایی را در دو دفعه یکی در اسفند ماه و دیگری در خرداد ماه با خاک مخلوط می‌کنند.

کود دامی گوسفندی و گاوی مورد استفاده باید کاملا پوسیده باشد. بهتر است کود مرغ نیز با کودهای گوسفندی یا گاوی مخلوط شود و در شیاری به عمق حداقل 40 سانتیمتر بسته به سن درخت و عرض 40 سانتیمتر در انتهای چتر سایه انداز درخت دفن شود. فصل کود دهی فصل خواب درختان یعنی زمستان است.
مخلوط کردن کود کامل شیمیایی ( N-p-K ) نیز با کود حیوانی مورد استفاده مطلوب می باشد.
دادن کود شیمیایی ازته (سولفات آمونیم و سولفات پتاسیم) در مناطق با آب و خاک شور در نیمه دوم اردیبهشت ماه جهت افزایش جوانه های رویشی و زایشی، در نیمه دوم تیرماه جهت پر شدن دانه های پسته در درختان بارده مناسب است. میزان کود مصرفی با مشاوره کارشناسان از 100 گرم تا 200 گرم به ازای هر درخت می باشد.
استفاده از کودهای مایع و جامد میکرو در فصل رشد درخت بسته به نوع کمبود و مشاوره با کارشناسان کشاورزی همزمان با سمپاشی و یا به صورت مستقل بسیار مناسب است. بعد از برداشت پسته دادن کود روی به صورت محلول پاشی توصیه می شود.

افات پسته

افلاتوکسین، زنجرک پسته ایدیو سروس ستالی (آفت شیره)، پسیل پسته که به شیره خشک معروف است، شپشک واوی پسته، لارو برگ خوار پسته، کرم ریشه پسته، سرشانه خوار پسته، زنبورهای مغز خوار پست،

افلاتوکسین  زهرابه ایی است که بوسیله گروهی از قارچها (اسپرژیلوس) که جزِء کپک ها هستند ترشح می‌شود. این قارچها با تغذیه از مواد غذایی زهرابه تولید کرده وآنرا داخل و یا روی مواد غذایی به جا می‌گذارند. این قارچ در شرایط حرارت ورطوبت مناسب بر روی میزبان (پسته) شروع به رشد کرده وتولید زهرابه کرده که به انسان و دام ضرر فراوان می‌رساند.

کنه درختان پسته که این آفت با چشم معمولی قابل مشاهده نیست و علائم آن اینکه ابتدا برگها سبز تیره و سپس حالت چرمی رنگ می شوند.
3- شپشک پسته، این آفت کاملا روی برگها و خوشه ها قابل مشاهده است و درخت مورد حمله محصول آن اغلب پوک و نیم مغز می شود.
برای مبارزه با شپشک استفاده از سم اتیون با نسبت 2.5 - 2 در هزار بسیار مناسب است. ذکر این نکته ضروری است که برای مبارزه با هر یک از آفات مشاوره با کارشناسان خبره کشاورزی جهت توصیه سم و زمان سمپاشی بسیار مهم است.

هرس نامناسب و باران زود هنگام و دیر برداشت کردن محصول -سمپاشی های آخر فصل-مخلوط کردن دانه هایی که با خاک در تماس هستند با دانه های سالم-آبیاری های بی مورد آخر فصل باعث بالا رفتن رطوبت و در نتیجه ایجاد آفلاتوکسین در دانه های پسته میشود.باید تا حدامکان از ایجاد شرایط فوق که شرایط مطلوب رشد قارچ را فراهم می سازد جلوگیری کرد.

دلایل پوکی پسته

- عدم وجود گرده نر که ناشی از کمبود درخت نر می باشد  مهمترین عامل پوکی پسته بوده و باید به ازای هر 10 الی 15 درخت ماده یک درخت نر در باغ پیوند نمایید. در صورت کمبود درخت نر حتما گرده افشانی مصنوعی انجام دهید.
2- عدم رسیدگی و توجه کامل به درختان از جمله آبیاری کم و نامنظم، ندادن کود حیوانی و هرس نکردن درختان و غلبه آفات در باغ باعث پر نشدن مغز پسته و یا ریزش جوانه های سال بعد می شود

صمغ پسته عصاره خواب اور و ضد اضطراب

نتایج یک پژوهش در فاز حیوانی نشان داد: عصاره هیدروالكلی صمغ پسته بر تسهیل روند خواب‌آوری، اثر ضد اضطرابی و شل کنندگی عضلانی تاثیر مثبت دارد.

به گزارش ایسنا،حسین حسین‌زاده، استاد فارماکودینامی و سم‌شناسی مرکز تحقیقات علوم دارویی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در پژوهشی اثرات تزریق داخل صفاقی عصاره هیدروالكلی صمغ پسته بر شلی عضلانی، خواب و اضطراب بر روی موش سوری را مورد بررسی قرار داده است.

در این پژوهش اثر صمغ پسته بر تعادل حركتی و شل كنندگی عضلانی به دو روش میله چرخان و بارفیكس،30 و 60 دقیقه پس از تزریق مواد بررسی شد. در آزمون خواب‌آوری، زمان شروع به خواب رفتن و مدت زمان در خواب بودن 30 دقیقه پس از تزریق عصاره‌ها و مواد به روش القاء خواب با تزریق پنتوباربیتال انجام شد. رفتارهای حركتی موش‌ها با آزمون جعبه باز و اثر ضد اضطرابی به روش ماز به علاوه‌ای، 30 دقیقه پس از تزریق بررسی شد.

یافته‌ها نشان می‌دهد كه صمغ پسته در دوزهای 11 و 5/0- 25/0 گرم بر كیلوگرم به طور معنی داری اثرات خواب آوری(افزایش طی خواب در تمام دوزها و كاهش زمان شروع به خواب رفتن در دوز 1 گرم بر كیلوگرم)، اثر ضد اضطرابی در آزمون ماز به علاوه، شل كنندگی عضلانی(در آزمون بارفیكس و با دوز 1 گرم بر كیلوگرم) و كاهش فعالیت حركتی با تمام دوزها داشته است.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است كه عصاره هیدروالكلی صمغ پسته تاثیر مناسبی بر تسهیل روند خواب‌آوری، اثر ضداضطرابی و شلی عضلانی دارد كه ممكن است این تركیب در كاهش اختلالات انقباضی عضلات، بی‌خوابی و اضطراب مؤثر باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 491
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 391
  • آی پی دیروز : 255
  • بازدید امروز : 911
  • باردید دیروز : 1,178
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 5,459
  • بازدید ماه : 16,165
  • بازدید سال : 88,951
  • بازدید کلی : 3,168,848