loading...
فروش خدمات باغبانی
نهال بازدید : 2050 یکشنبه 30 خرداد 1395 نظرات (0)

رشته زراعت و اصلاح نباتات

 

رشته زراعت و اصلاح نباتات یکی از گرایشهای مهم و اساسی در مجموعه مهندسی کشاورزی به شمار می آید. مجموعه مهندسی کشاورزی نیز از رشته های پراهمیت و جذاب در مجموعه علوم تجربی می باشد که توسط داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی انتخاب می گردد. توسعه کشاورزی نیازمند نیروی انسانی ماهر است که بتواند عملیات کشاورزی مربوط به محصولات زراعی و باغی را بر اساس یافته های جدید علمی انجام دهد و بیشترین بازدهی و محصول را در بهره گیری از منابع به دست آورد. بدین منظور برای تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته زراعت و اصلاح نباتات، برای نیل به خودکفایی در مواد اولیه غذایی و صنعتی لازم است متخصصانی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود، تولید اقتصادی محصولات زراعی را به طور علمی امکان پذیر سازند و از امکانات موجود کشور حداکثر استفاده را برده، در امور تحقیقات و آموزش و برنامه ریزی کشاورزی نیز خدمت نمایند. تربیت کاردان فنی، به عنوان رابط بین مهندسان و متخصصان کشاورزی و کشاورزان در کشور، دارای اهمیت فوق العاده است و از نظر تعداد نیروی انسانی در حال حاضر در سطح پایینی قرار دارد. تأمین نیروی انسانی در این مقطع می تواند نقش سازنده ای را در توسعه کشاورزی ایفا نماید.

مطالعه و بررسی در زمینه کاشت و پرورش گیاهان زراعی و انتخاب ارقام مناسب این گیاهان و برداشت صحیح محصولات آنها در رشته ای از علوم دانشگاهی قرار می گیرد که با عنوان زراعت و اصلاح نباتات نامیده می شود. این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ارائه می شود. در دوره کاردانی تولیدات گیاهی و امور زراعی افرادی تربیت می شوند که بتوانند برنامه های تولیدی تدوین شده در این رشته را زیر نظر مهندسان کشاورزی بر اساس اصول علمی اجرا کنند. این افراد همچنین قادر خواهند بود طرحهای تحقیقاتی را زیر نظر متخصصان مربوط اجرا نموده، در برنامه های آموزش کشاورزی به عنوان مروج کشاورزی خدمت نمایند.

هدف از ایجاد دوره کارشناسی در رشته زراعت و اصلاح نباتات تربیت افرادی است که بتوانند به عنوان کارشناس در زمینه های مختلف تولیدی کار و در برنامه ریزیهای منطقه ای و مطالعاتی و همچنین به صورت مربی آموزشی در دبیرستانها و هنرستانهای کشاورزی، و به عنوان مجری امور تحقیقات کشاورزی و یا به عنوان مدیر و مجری واحدهای تولیدی دولتی و خصوصی بخش کشاورزی منشأ خدمت باشند.

رشته زراعت و اصلاح نباتات در مقطع کارشناسی به دوگرایش اصلاح نباتات و زراعت تفکیک می شود که اختلاف آنها در دروس تخصصی (اصلاح نباتات خصوصی و بیوتکنولوژی و طرح تکمیلی) برای گرایش اصلاح و (زراعت در شرایط تنش و رزاعت حبوبات و مرتعداری و نباتات صنعتی ) برای گرایش زراعت می باشد مباحث این رشته در دوران کارشناسی ارشد تخصصی است و شامل زیر گروه‌های زراعت ، اصلاح نباتات (شامل دروس ژنتیک تکمیلی، اصلاح تکمیلی، ژنتیک کمی، کاربردکامپیوتر در اصلاح نباتات، مباحث نوین در اصلاح نباتات، تجزیه و تحلیل چندمتغیره، سیتو ژنتیک، روش های آماری پیشرفته، مبانی کشت بافت، سمینار و سیتولوژی) و بیوتکنولوژی کشاورزی است. در دوره دکتری زراعت می توان اکولوژِی گیاهی ویا فیزیولوژِی را پیگیری نمود.

مجموعه دروس رشته زراعت در مقطع کارشناسی ارشد و رشته زراعت و اصلاح نباتات در مقطع کارشناسی پیوسته (به استثنای دروس عمومی) در جدول زیر منعکس شده است:

 

ردیف

نام درس

مقطع تحصیلی

1

بيوشيمي ساختاري

کارشناسی ارشد

2

طرح آزمايشهاي کشاورزي تکميلي

"

3

اکولوژي گياهان زراعي تکميلي

"

4

فيزيولوژي گياهان زراعي تکميلي

"

5

زراعت تکميلي

"

6

جذب و متابوليسم

"

7

فيزيولوژي ع

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 491
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 164
  • آی پی دیروز : 301
  • بازدید امروز : 324
  • باردید دیروز : 984
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,308
  • بازدید ماه : 20,237
  • بازدید سال : 93,023
  • بازدید کلی : 3,172,920